Beste praksis

Organisering og arkivering

Skolen må vurdere hvor mye som fremdelse skal lagres i et fysisk arkiv. Det er kanskje klokt å arkivere viktige dokument for skolen og skoledrifta i fysisk arkiv fremdeles, i alle fall i en overgangsperiode. 

Hver  skole må finne en hensiktsmessig organisering av data som er tilpasset administrative rutiner og organisering på skolen.

  1. Organisering av data
    Dokument/notat som blir arkivert i det elektroniske arkivet, blir knyttet til arkivet som vedlegg til eventuelt en sak. Dette vedlegget må lagres på en trygg plass slik at ingen kan slette det.
    Alternativ måte å gjere det på:
    1. Det blir opprettet en arkivmappe på serveren der alle dokumnenter/vedlegg blir lagret.
    2. Denne mappa skal ikke være tilgjengelig for alle, men bare for de som har ansvar for arkivet. Den må også være plassert slik at data blir sikra ved rutinemessig backup.
  2. Arkivering
    Vi tror det vil være en fordel at bare en eller noen få har tilgang til arkivet og dermed ansvar for arkiveringen. Ved å opprette en fellesmappe som er tilgjengelig for alle ansatte, kan alt som skal arkiveres, foreløpig lagres i denne mappe. Arkivansvarlig knytter
    dokumentet til saken som vedlegg samtidig som dokumentet blir flyttet til Arkivmappe på serveren.
  3. Hva skal arkiveres
    Dette må vurderes på hver skole, men det er uklokt å legge alt i arkivet. Gjør en grundig
    vurdering av hvilken dokumentasjon som er viktig å ta vare på av hensyn til forvaltingen. Skolen har også et ansvar for å ta vare på dokument av historisk verdi.
  4. Elevar (kontakter)
    Dokumentasjon som gjelder elevar, bør legges som loggføring til eleven:

 Leon Haugsbø 2009