Problemer med fil til lånekassen

Når en foretar en overføring av data fra Navi til lånekassen, kan det oppstå problemer.

Bruker får feilmelding etter opplasting

Etter at filen er lastet opp kommer det en e-post med tilbakemelding. Her kan det stå at filen er avvist, og det finnes et vedlegg som inneholder detaljer om problemet. Dette vedlegget må åpnes i notisblokk, da det normalt ikke kan åpnes direkte ved å klikke filen (filtype "rep").

Nedenfor lister vi opp mulig feil med årsak og løsning:

1. Elev uten tilknyttet søknad

Årsak: Dette skyldes at eleven er lagt direkte i elevregisteret uten at det finnes en registrert søknad på eleven.

2. Duplikat søker

Årsak: Det kan være to årsaker til dette:
- Eleven ligger registrert på to separate søknader
- Eleven ligger inne to ganger som elev

Last opp fil på nytt

Når data er rettet opp skal en laste opp fil på nytt. Dersom en gjør dette direkte vil filen bare inneholde de opprettinger som er gjort siden siste levering (det er slik lånekassen vil ha det). Da vil ikke de andre i den avviste filen bli med.

Derfor skal vi på en måte lage den forrige filen på nytt, men nå med de siste korrigeringene. Slik gjøres det:

  1. Korrigeringene må være foretatt i Navi
  2. Gå til Oppsett - Systemadm - Filer til Lånekassen
  3. Noter ned filnummer på den siste filen på aktuelt skoleår
  4. Slett filen ved å klikke den og klikke "Slett fil"
  5. Endre "Neste filnr" til det du noterte over og klikk Lagreknappen (diskettsymbolet)
  6. Lag ny fil og lever som normalt