Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190 Fax: 7245 0191

Startsiden | Produkter | Drift | Markedsføring | Ta kontakt | Gå til
Søk:

Startside

Referanser

Tjenester

Rådgiving

Installasjon

Opplæring

Drift

Informasjon

Produktomtaler

SSLVPN klienter

Fjernhjelp

Terminal server

Endret: 15.06.2007  

Litt om terminalserver, historikk og muligheter


Historikk

På 70-tallet brukte vi terminaler og en stor server. All databehandling foregikk på serveren. Senere ble det PC'er i nettverk, etter hvert med en server som bare hadde som oppgave å lagre dokumentene (filserver). Dette ga ingen behandling på serveren - alle programmer kjørte på hver enkelt PC. Ettersom programmene stadig fikk nye muligheter måtte en kjøpe kraftigere maskiner for å kjøre programmene. Dette skapte et fantastisk marked for alle som leverte datautstyr.

Hvorfor ikke fortsette som før
Problemene med nettverkene slik de har blitt i senere år er:

  • Store kostnader i forbindelse med utskifting av PC'er
  • Mye opprettingsarbeid fordi brukerne har tilgang til for mye av oppsettet på PC'en og gjør feil
  • Mye arbeid for å oppdatere programmer på mange PC'er
  • Ustrukturert fordi brukere lagrer litt på server og litt lokalt
  • Mye arbeid for å bytte en enkelt maskin (installere og sette opp alle programmer)
  • Store administrasjonskostnader for å holde løsningen oppe

Terminal Server

Microsoft har de siste årene tatt inn et produkt som opprinnelig er utviklet av et annet amerikansk firma med navn Citrix. Produktet ble solgt som en spesialversjon til Windows NT og er nå inkludert i Windows 2000 Server. Produktet leveres nå i forskjellige versjoner fra både Microsoft og Citrix og går under betegnelsen "Terminal Server". Når serveren er satt opp som en terminal server, vil den kunne ta imot mange pålogginger fra klienter og selv gjøre all behandling. På PC'ene trengs bare et lite program (Terminal Server klient) som gjør om PC'en til en terminal. Når en logger på serveren, vil klienten overføre tastatur, mus og skjerm direkte til serveren. Dette gjør at PC'en ikke er i bruk, og det vil være helt ubetydelig hvor rask maskinen er. Siden serverne som benyttes er svært kraftige, vil brukeren oppleve at en sitter på en svært kraftig maskin.

Fordeler

Det er mange fordeler med å basere løsningen på Terminal server:

  • Krever nesten ingenting av arbeidsstasjonen. Kan benytte 486-maskiner eller tynne klienter
  • Klarer seg med linjer ned mot 20 Kb (med unntak av grafikk)
  • Arbeider raskt p.g.a. av kraftig server
  • Setter opp ny maskin på 5 minutter
  • Kan lettere styre brukerens muligheter
  • Eget skrivebord uansett maskin
  • Installasjon / oppgradering ett sted
  • Ekte hjemmekontor
  • Mulighet for fjernstyring gjør løsningen perfekt for brukerstøtte

Microsoft, Citrix og XP Unlimited

I Windows 2000 ligger Terminal service, og denne er en brukbar løsning. Protokollen som benyttes der heter RDP (Remote Desktop Protocol). Citrix tilbyr et produkt som heter Citrix Metaframe for Windows 2000. Denne installeres oppå Windows 2000-serveren, og øker funksjonaliteten i Terminal Server løsningen. Citrix benytter en annen protokoll: ICA (Independent Connection Protocol). Denne har mange flere muligheter:

  • Ingen krav til operativsystem på klienten (kan benytte Mac, Unix o.l.
  • Kan kjøre med mer enn 256 farger
  • Overfører multimedia (lyd og video)
  • Kobler opp klientens lokale disker
  • Kobler bedre opp klientens skrivere
  • Kobler enkelt opp klientens porter
  • Bedre opplegg for server farms (flere terminal servere)

Ulempen med Citrix er at løsningen er svært kostbar, og vi har i løsningen for Hemne kommune kjørt uten Citrix Metaframe.

Med terminalserver foregår alle prosesser på serveren. Flere brukere kan samtidig bruke programmene som er installert på serveren. Det er kun endringer i skjermbildet, tastetrykk og musbevegelser som blir overført mellom server og klient. Dette krever en gjennomsnittlig båndbredde på kun 15kbps. Det blir i prinsippet et sentralisert datasystem med grafisk brukergrensesnitt på arbeidsplassene. De tynne klientene, sammen med det sentraliserte systemet, gir tre åpenbare fordeler: Rask overføring av Windowsprogrammer over telelinjer, forenkling av drift og brukerstøtte, samt forlenget levetid av hardware på arbeidsplassene. Data blir ikke borte ved et evt. linjebrudd. Nye programmer eller programoppdateringer gjøres raskt tilgjengelig på arbeidsplassene, og driftspersonell har verktøy som gjør at de kan kjøre programmet sammen med brukeren for problemløsning og veiledning fra hvor som helst personen befinner seg. Dette kan bl.a. bidra til reduksjon av reisekostnader.

For mindre bedrifter og organisasjoner så kan XP Unlimited være ett godt alternativ.

XP Unlimited installeres på toppen av en Windows XP pro installasjon, og gjør at Windows XP vil fungere på samme måte som terminalserver!

Fordelen er mye enklere installering og administrering + enklere og rimeligere prising.Ca 800 kr for ubegrenset antall brukere, til den prisen får en knapt en TS klient lisens!

Hva er en tynn klient?

Tynne klienter er en fellesbetegnelse på løsninger hvor man kjører programvare på en annen maskin, men får skjermbilder opp på egen maskin. Programmene kjører på server eller en større tjenermaskin.  Brukeren merker ingen forskjell på om det er en vanlig PC eller en tynn klient. Det gir brukeren det samme utsende på skjermen som en vanlig PC og den kjører de samme programmene. Brukeren har tilgang til de samme ressursene som fra en vanlig PC.

Tynne klienter er ikke et nytt fenomen. Konseptet har eksistert i unix-verdenen i flere år (f.eks. X-terminaler). På unix/Linux-plattformene er det X Window System (eller X11) som benyttes som grafisk grensesnitt. X11 stiller forholsvis store krav til båndbredde og er derfor ikke like rask som f.eks. Microsofts konsept for tynne klienter når man kommuniserer via modem eller ISDN. 

Fordeler

  • Fjærnadministrasjon
  • Lisenser på programmer som må oppdateres jevnlig er enklere å administrere.
  • Raskere oppdatering av programvare og lettere vedlikehold (Sikkerhet)
  • Bedre stabilitet
  • Redusert kompleksitet.
  • Mulighet til å utføre all softwareinstallasjon og serverkonfigurering sentralt
  • En svært skalerbar løsning som er enkel å utvide med flere servere eller lokasjoner
  • Standardiserte komponenter som gir færre feilkilder og ensartet opplæring
  • Mulighet til å yte fjernsupport, opplæring og diagnostisering fra hvor som helst
  • Umiddelbar tilgang til nye applikasjoner etter en sentral installasjon/oppgradering
  • Mulighet til å få brukerstøtte og opplæring via linje på sitt arbeidssted
  • Mer statiske klientmaskiner og dermed mindre risiko for driftsavbrudd
  • Brukere trenger ikke nødvendigvis dedikerte arbeidsstasjoner
  • Mer forutsigbare kostnader
  • Lengre levetid på eksisterende arbeidsstasjoner
  • Muligheten til å benytte tynne klienter i stedet for tradisjonelle PC’er
  • Høyere stabilitet gir høyere produktivitet og høyere inntjening