Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190 Fax: 7245 0191

Startsiden | Produkter | Drift | Markedsføring | Ta kontakt | Gå til
Søk:

Startside

Om nettstedet

Kontakt

Kundeweb

Produkter

Trykksaker

Foto

Video

Visuell markedsføring

Presentasjoner/stands

Internett

WisWeb

3D-animasjoner

Referanser

Om markedsføring

Å vurdere markedet og konkurentene er viktig..

Endret: 07.05.2005  

Å vurdere markedet og konkurentene er viktig..


Målet med å foreta en markedsanalyse er en kvantifisering av markedet med hensyn til:
- antall kunder (i kundesegmentene)
- dine konkurrenter
- antall produksjonsenheter
- forventet omsetning
- lønnsomhet

Du må altså innhente, registrere og analysere data i tilknytning til markedsføringen av et produkt og identifisere de muligheter og problemer som foreligger og som vil komme. Markedsinformasjonen skal du bruke for å utvikle det du har tenkt å tilby.

 

I praksis vil en markedsanalyse innebære at du innhenter informasjon om:

  • Kundebehov og produktkrav
  • Konkurrerende produkter og priser
  • Markedsstørrelse

Hvordan avdekke behov i markedet og definere ditt marked?

Hensikten med ditt produkt er å løse et problem og tilfredsstille et kundebehov så raskt og effektivt som mulig. Det er viktig for enhver bedrift å fokusere på behovene i markedet og ikke på produktet.

Gjennom å innhente informasjon om behov, adferd og preferanser har du et godt grunnlag for å utvikle produktet du ønsker å tilby slik at det blir etterspurt.

Dine produkter kan være beregnet for ulike markeder.

Noen produkter omsettes for å dekke personlige behov og ønsker, mens andre produkter er bestemt for produksjon, bearbeiding/salg. Du må definere hvem dine kunder er og hvilke behov de har.