Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190 Fax: 7245 0191

Startsiden | Produkter | Drift | Markedsføring | Ta kontakt | Gå til
Søk:

Startsiden

Søk

Om nettstedet

Nyhetsarkiv

KundeWeb

Om virksomheten

Ansatte

Blogg

Kompetanse

Prosjekter

Sikkerhet

Vår styrke

Wis i media

Sponsor

Om selskapet

Organisering

Historikk

Kontorer

Reise til WIS

Ta kontakt

Jobbe i WIS

Partnere

Den andre siden ..

Kjalkeskrema

Endret: 27.08.2009  

Videoprosjekt for Fiskeri og Havbruksnæringens Forskningsfond

 

God butikk og god etikk

Et av våre mer spesielle prosjekter var for Fiskeri og Havbruksnæringens Forskningsfond, som ønsket å presentere en metode for å unngå fangst av fugl ved setting av liner under fisking.

Ideen med å lage et fugleskremsel er ikke ny, men grundig forskning viste at ei line med flagrende remser av enten tøy eller presenning fungerte aller best av de metodene som til da hadde vært i bruk.

Vi i Viskom koblet Fiskeri og Havbruksnæringens Foskningsfond med 2 av våre andre kunder; Brunsvikens Reperbane og Mjosundet Båt og Hydraulikk. Disse produserte henholdsvis selve skremma, og en vinsj for enklere å sette og ikke minst dra inn fugleskremslet.

For å dokumentere virkningen av skremma måtte vi benytte både en liten og en stor båt.

Vi dro opp til Havøysund like vest for Nordkapp og fulgte en fisker ute på havet i en hel dag. Vi filmet linesetting både med og uten skremma, og ble meget overbeviste....
For å prøve ut systemet på en større båt, var vi ombord på Frøyliner i havet utenfor Molde/Kristiansund. Resultatene fra disse prøvene var minst like overbevisende.
Dessuten filmet vi fra selve produksjonen av skremmelina hos Brunsvikens Reperbane i Kristiansund.

Resultetet av jobben ble en 4 sider brosjyre, samt en VHS video på 15 minutter. Dette ble så distribuert til alle linefiskere i Norge, totalt ca. 850 fiskere.

Responsen fra fiskerne til denne formen for informasjon var meget god, og de fant den mye mer spennende og informativ enn det de tidligere var vant til å motta.

Grunnen til at VHS formatet ble valgt, var rett og slett en undersøkelse i mottakergruppen, der det viste seg at de aller fleste hadde VHS spiller, mens et mindretall hadde PC og/eller DVD. Dette har nok endret seg siden den gang, men å tilpasse mediet til kundegruppen er fortsatt noe av det viktigste man kan gjøre.