Navi

Info 22.08.2018

Informasjon og tips i forbindelse med oppstart av nytt skoleår.

1. Elevbilde

Vi har forenklet opplasting av bilde på hovedkurselev. Det kan nå lastes opp direkte på hver enkelt elev. En forbedring fra tidligere hvor den operasjon hadde mange flere trinn.

2. Pårørende

På hovedkurselev er det enkelt å hente inn foresatte fra søknadene. Forutsetningen er selvfølgelig at pårørende er med i søknadene. Klikk mer-knappen i modulen Hovedkurselev og velg "Importer foresatte/pårørende". Når foresatte er hentet inn, kan du skrive ut rapport med foresatte og sende meldinger.

3. Elevtilgang

For dere som har brukt elevtilgang, bør en slette tilgang for tidligere elever før en legger til nye. Hvis dere allerede har lagt til nye, ta kontakt med support.

  1. Gå til modulen Bruker og bytt til tabellvisning
  2. Legg til filteret tilgang og velg "Elev"
  3. Marker alle (krysset over lista) og velg Slett (søppelbøtte)

Elevene blir liggende, men bare brukertilgangen blir fjernet med dette.

Gi nye elever tilgang til å logge inn for å se sitt fravær:

  1. Gå til modul Hovedkurselev
  2. Klikk mer-knappen (...) og velg "Lag brukere"
  3. >> Mer info om dette

4. E-post og søppelpost

Vi er klar over at e-post fra Navi kan komme i søppelpost hos mottaker. Det er særlig de med e-post hos Microsoft som kan oppleve dette. Vi har gjort mange forsøk på å redusere sjansen for at dette skjer i samarbeid med vår leverandør SendGrid. Men vi anbefaler enda at man sender sms for å varsle om viktig e-post.

5. GDPR

Vi har i vår jobbet med flere forbedringer i Navi for å støtte de nye personvernreglene i GDPR som ble innført i Norge 20. juli. Mye er klart, men vi venter med å legge det ut til vi har fått gjort alt ferdig. Det blir følgende muligheter:

  1. Rydde i duplikater: Automatisk prosess som finner personduplikater og alle tilhørende data og slår de sammen.
  2. Uttak av data på en person: Dette blir en rapport som lister opp alle opplysninger i systemet om en gitt person
  3. Slette/anonymisere en person: Mulighet for å fjerne data som ikke trengs og anonymisere resten av data på en person
  4. Sletting/anonymisering av flere: Mulighet for å slette/anonymisere valgte data på en gruppe personer

Dersom skolen får krav på seg fra personer før dette er på plass, vil WIS uten kostnad bidra med å utlevere data eller foreta sletting/anonymisering.

6. Fakturering folkehøgskoler

Før jul 2017 sendte vi brev til alle folkehøgskolene om økning av lisensen for å sikre fornuftig drift av Navi. Vi bruker normalt å fakturere i januar/februar, men dette har blitt utsatt. Vi kommer innen kort tid til å sende faktura for 2018. De store skolene får en vesentlig prisøkning, mens de små får minimale økninger. Vi benytter tilskuddsgrunnlag fra Udir (gj.snitt av tre år) for å differensiere pris. Dere kan lese mer om dette i brevet.

>> Brev sendt skolene 21.12.2017
>> Tilskuddsgrunnlag 2018

7. Forberede nytt skoleår

Vi anbefaler at man allerede i september begynner å forberede nytt skoleår (2019-20) med linjefag. Dette kan spare skolen for ekstraarbeid med import av søknader.

8. Ny plattform

Vi setter av så mye tid vi kan til ny plattform, men på grunn av mange andre oppgaver på Navi har vi ikke klart å få denne ferdig til skolestart. Det er få kjente mangler i den nye plattformen, og vi tar kontakt når vi er klare til å teste mer hos skolene. Gammel og ny løsning vil kunne kjøres helt parallelt, og skolen bestemmer selv når de vil gå over. Det kommer også mobilapp når ny plattform er klar.

9. Vanlige spørsmål

Vi henviser også til hjelp i systemet og liste over vanlige spørsmål.

 
Med hilsen
WisWeb-teamet